شيوه نامه امور سرمايهگذاري و مشاركت شهرداري خرم آباد
 
ماده 1. تعاریف و مفاهیم اصطلاحات شیوه نامه  
 
الف: سرمایه 
 
عبارت است از انواع منابع اعم از نقدی و غیرنقدی و منقول و غیر منقول به شرح ذيل که توسط سرمایه گذار يا مشارکتکننده و شهرداري تامين و اظهار میشود:
 
1. منابع نقدی بصورت وجوه نقد از طرق مختلف از جمله نظام بانکی وساير مؤسسات مالي اعتباري مورد تائيد و تسهیلات و اعتبارات و منابع نوين مالي كه توسط طرفين مشارکتکننده به جریان سرمایهگذاری تزریق یا تعهد میشود.
 
2. منابع غیرنقدی ، اموال منقول و غیرمنقول از جمله : ماشین آلات ، تجهیزات، زمین ، ابنیه ، ابزار و ادوات ، قطعات یدکی ، مواد اولیه ، دانش فنی ، خدمات تخصصی و مدیریت را شامل میشود.
 
3. سود سهام و سهام قابل انتقال شرکتها و موسسات مورد تائيد 
 
4. سایر منابع
 
ب:  سرمایهگذار یا مشارکت کننده  
 
عبارتست از شخص حقیقی يا حقوقی، اعم از دولتی و غیردولتی، ایرانی و خارجی که با اطلاع از توانایی و امکانات خود و شهرداری، در چارچوب مقررات و توافقات و قراردادهای منعقده به سرمایهگذاری و مشاركت اقدام مینماید.
 
تبصره: 
 
منظور از سرمایهگذار يا مشاركت كننده خارجی، اشخاص حقيقي و حقوقي هستند که براساس قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران ، حضور و ورود منابع مالي آنان مجاز شمرده شده و میتوانند در امر سرمايه گذاري در ايران فعاليت نمايند. بديهي است كه سرمايه گذاران خارجي بايد مجوز ماده 6 قانون تشويق و حمايت از سرمايه گذاري خارجي را اخذ و ارائه نمايند. 
 
ج: واحد سرمایهگذاری و مشاركت
 
جایگاه سازمانی در تشكيلات  شهرداری که پس از تصويب آن جايگاه در درون شهرداري توسط مراجع قانوني حسب وظايف تعريف شده در چارچوب اين شيوه نامه مسئوليت جذب و هدايت سرمايه گذاران يا مشاركت كنندگان براي پيشبرد اهداف و سياست ها و همچنين پيگيري و هدايت روند امور مذكور را عهده دار ميباشد.
 
ﻫ : هيات عالي سرمايهگذاري
 
مرجع سياستگذاري و تصميم گيري و تصويب در امر سرمايه گذاري و مشاركت شهرداري كه در اين شيوه نامه به اختصار هيات عالي گفته مي شود.
 
و: كميسيون كارشناسي سرمايهگذاري 
 
كميسيوني كه  مسئوليت بررسي كارشناسي طرحها و پروژه هاي سرمايهگذاري را به عهده دارد، و در این شیوه نامه اختصاراً "کمیسیون " نامیده می شود . 
 
ماده 2. اهداف مورد نظر در اين آيين نامه
 
1. ایجاد و مدیریت سیستمی سامان يافته در امور سرمايه گذاري و مشاركت 
 
2. فراهم آوردن زمينه و بستر مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی در امور مربوط به شهرداری و اشاعه فرهنگ مشاركت
 
3.  افزایش ضریب اطمینان و امنيت براي سرمایه گذاران و جذب سرمایه ها
 
4. به کارگیری و بهره مندی از فکر و اندیشه و سرمایه اشخاص حقيقي و حقوقي در توسعه امور شهري
 
5. شفاف سازی، تسهيل و روان سازي فعالیتهای مربوط به امور سرمایه گذاری و مشاركت
 
6. اعمال مدیریت راهبردی و هدفمند در امر سرمایه گذاری و مشاركت
 
7. فراهم آوردن الگوي كارآمد در تامين منابع مالي مستمر و پايدار براي شهرداري
 
8. تلاش جهت تصديگري شهرداري
 
9. تلاش جهت افزايش سرانه هاي عمومي و خدماتي
 
ماده 3. ساختار امور  سرمایه گذاری و مشاركتها
 
در شهرهايي كه سازمان سرمايهگذاري و مشاركت شهرداري تاسيس و تشكيل شده باشد ميبايست نسبت به ايجاد ساختار سازماني مناسب جهت سرمايه گذاري و مشاركت با رعايت كاده 54 قانون شهرداري ها ظرف مدت حداكثر يكسال اقدام نمايند.
 
ماده 4. عناوين و زمينه هاي مربوط به امور سرمايه گذاري و مشاركت
 
1. سرمايه گذاري و مشاركت در احداث مسكن ارزان قيمت و اجراي پروژههاي مسكوني، شهري، صنعتی، خدماتي، اداري، فرهنگی، و عمومي با اولويت بافت هاي فرسوده و سكونت گاه هاي غيررسمي و همچنين مطالعه، طراحي و اجراي پروژه ها و طرح هاي مذكور.
 
2. ارائه خدمات آماده سازي روبنايي و زيربنايي، ايجاد و احداث تجهيزات و تاسيسات شهري. 
 
  3. امور مربوط به احداث، نگهداري و توسعه فضاهاي سبز شهري، احداث شهربازي و كليه اماكن عمومي در پاركها و فضاهاي سبز و جنگلي  
 
  4. احداث و بهره برداري ازكارخانجات وكارگاههاي توليد مصالح و تجهيزات ساختماني. 
 
  5. احداث و بهره برداري از سامانه هاي حمل و نقل عمومي بار و مسافر درون شهري و برون شهري . 
 
  6. احداث كارخانجات و كارگاههاي مرتبط با مديريت پسماندهاي شهري.
 
7. مطالعه، طراحي و اجراي طرحهاي حفاظت از محيط زيست و كاهش و رفع آلودگيهاي زيست محيطي.
 
8. اجراء و نظارت بر طرح ها و پروژه هاي خدمات شهري شهرداري و سازمان هاي وابسته 
 
  9. طراحي ، اجراء و نظارت بر طرحهاي زيباسازي ، مبلمان شهري ، نورپردازي و تابلوهاي تبليغاتي. 
 
  10. طراحي ، اجراء ، نظارت و بهره برداري از طرحهاي گردشگري، ميراث فرهنگي و بافت ها و بناهاي تاريخي. 
 
  11. برنامه ريزي در جهت مشاركت، جذب و جلب سرمايه گذاران داخلي، بانكها و موسسات مالي و اعتباري. 
 
  12. برنامه ريزي جهت مشاركت در تاسيس مؤسسات مالي، اعتباري و بنگاه هاي واسطه پولي و بيمه ها و صندوق  ها و بنگاه هاي قابل عرضه در بورس اوراق بهادار، مطابق با قوانين مربوطه . 
 
  13. برنامه ريزي جهت استفاده از منابع و ابزارهاي مالي مجاز از جمله فاينانس، انتشار اوراق مشاركت، اخذ وام و مشاركت بانك ها و موسسات مالي، جهت اجراي طرح هاي توسعه شهري. 
 
  14. ايجاد زيرساخت ها و تامين امكانات لازم جهت ارائه خدمات عمومي شهر الكترونيك، شهروند الكترونيك و شهرداري الكترونيك.
 
تبصره:
 
شهرداري مي تواند عوارض و هزينه هاي صدور پروانه ساختماني، امتيازات و ساير مطالعات خود از شهروندان و تجهيزات ابنيه، زمين و املاك خصوصي خود را به روش مشاركتي و به عنوان آورده شهرداري منظور نمايد. 
 
ماده 5 . تركيب هيات عالي سرمايهگذاري
 
به منظور سياستگذاري و تصميمگيري در كليه امور سرمايهگذاري و مشاركت شهرداري، هياتي مركب از اشخاص زير تحت عنوان «هيات عالي سرمايهگذاري» تشكيل ميشود:
 
اعضای این هيات مرکب از: 
 
    - شهردار بعنوان رییس هیات عالی سرمایه گذاری
 
    - معاون اداري - مالي يا رئيس امور مالي شهرداري
 
    - مسئول امور سرمايه گذاري به عنوان دبير
 
    - يك نفر كارشناس حقوقي به انتخاب شهردار
 
    - يك نفر كارشناس مالي يا اقتصادي به انتخاب شهردار
 
    - يك نفر كارشناس بصير و خبره به پيشنهاد شهردار و تصويب شوراي شهر
 
    - يك نفر به انتخاب معاون امور عمراني استانداري
 
 
 
تبصره : 
 
تصميمات هيات عالي با دو سوم آراء مشروط به اينكه شهردار يا معاون اداري – مالي  يا رئيس امور مالي جزء موافقين باشند ملاك عمل و اقدام شهرداري و عوامل اجرايي آن بوده و هيچ يك از اعضاي مذكور در اين ماده راساً حق تغيير آن را نخواهد داشت. 
 
ماده 6 . وظایف و اختیارات هيات عالی سرمایه گذاری 
 
    - تصويب موضوعات و عناوين سرمايهگذاري و مشاركت و همچنين تعيين اولويت موضوعاتي كه توسط كميسيون يا اداره سرمايهگذاري پيشنهاد مي شود.
 
    - تصويب فرايند انتخاب سرمايه گذار يا مشاركت كننده از طريق فراخوان عمومي و يا فراخوان محدود يا ترك فراخوان براي هر يك از طرح هاي سرمايه گذاري و مشاركت
 
    - بررسي پيشنهادات كميسيون كارشناسي و اتخاذ تصميم در خصوص آن ها.
 
    - انتخاب نهايي سرمايه گذاران و شركاء
 
    - تصويب قراردادهاي سرمايه گذاري و مشاركت.
 
 
 
تبصره:
 
هيات عالی و اعضای آن نمی توانند اختیارات خود را در زمینه موضوعات این شيوه نامه به دیگران تفویض نمایند. 
 
ماده 7 . وظایف و اختیارات رئیس هيات عالی سرمایه گذاری 
 
    - انتخاب  اعضاء كميسيون كارشناسي سرمايه گذاري و مشاركت و صدور احكام آنها پس از تصويب هيات عالي سرمايه گذاري
 
    - نظارت بر حسن اجراي شيوه نامه.
 
    - نظارت عاليه بر فرآيند انعقاد و اجراي قراردادها و حسن انجام كار 
 
    - انعقاد قراردادها با رعايت اين شيوه نامه
 
 
 
ماده 8 .  جايگاه سرمايه گذاري و مشاركت
 
كليه امور سرمایه گذاری و مشارکت هاي شهرداری با تاسيس سازمان سرمايه گذاري و مشاركت ها از طريق اين سازمان و در ساير شهرداري ها كه فاقد سازمان باشند از طريق واحد سرمايه گذاري و مشاركت انجام خواهد شد و پس از تصویب شیوه نامه در شورای اسلامی شهر، هيچ يك از مناطق، سازمان ها و واحدهای تابعه شهرداری راساً حق انعقاد قرارداد و یا امور سرمایه گذاری و مشارکت را ندارند، مديريت سرمايه گذاري و كميسيون مربوطه يا هر واحدي كه قبلا در امور سرمايه گذاري فعاليت مي كردند در سازمان مذكور ادغام مي شود. 
 
به منظور جلب مشارکت و ایجاد انگیزه و استفاده از توانمندیهای مدیران، عوامل انسانی و کارشناسی واحدهاي تابعه شهرداري، موارد زیر قابل اجرا هستند: 
 
    - بخش برنامهای و عملیاتی و مدیریتی طرح های مصوب اجرا شده، حسب موقعیت جغرافیایی طرح به عنوان فعالیتهای آن منطقه منظور ميشوند.
 
    - ارزيابي عملكرد مديران و عوامل انساني مرتبط و تاثيرگذار در امر سرمايه گذاري و مشاركت هيات عالي جهت ارتقاء و تشويق آن ها  
 
 
 
تبصره 1:
 
واحدهاي سرمايه گذاري مناطق و سازمان هاي وابسته شهرداري از حيث انجام وظايف موضوع اين شيوه نامه تابع واحد سرمايه گذاري و مشاركت خواهد بود. 
 
تبصره 2:  
 
نظام سيستم ارزيابي با هدف ترويج و گسترش امور سرمايه گذاري و مشاركت در سطح شهرداري مناطق و سازمان هاي تابعه پيشنهاد واحد سرمايه گذاري و مشاركت و تصويب هيات عالي سرمايه گذاري به مورد اجرا گذاشته ميشود.
 
تبصره 3:  
 
حق الجلسه اعضاي هيات عالي توسط شوراي اسلامي شهر و حق الجلسه اعضاء كميسيون كارشناسي و دستمزد كارشناسان خارج از شهرداري با تصويب هيات عالي و برابر ضوابطي كه توسط سازمان شهرداري ها و دهيارها ابلاغ مي شود محاسبه و پرداخت خواهد شد.
 
 تبصره 4:  
 
وظايف هيات عالي و كميسيون تخصصي در سازمان سرمايه گذاري و مشاركت ها به ترتيب بر عهده شوراي سازمان و هيات مديره مي باشد.
 
ماده 9 . روش انتخاب سرمايهگذار
 
انتخاب سرمايه گذار و مشاركت كننده به سه روش امكان پذير است .
 
الف: به روش فراخوان عمومی براي كلانشهر و مراكز استان بدين شرح: 
 
    - آگهي فراخوان يك نوبت در روزنامه رسمي كشور و از يك تا سه نوبت به اقتضاي اهميت معامله در يكي از روزنامه هاي كثيرالانتشار منتشر گردد.
 
    - نوع و مقدار كالا و يا كار يا خدمات با ذكر مشخصات
 
    - مدت و محل تحويل كالا يا انجام كار يا خدمت و ترتيب عمل و ميزان خسارت در مواردي كه طرف معامله در تحويل كالا يا انجام كار يا خدمت كلا يا بعضا تاخير نمايد.
 
    - تصريح اينكه بهاي پيشنهادي از حيث مبلغ مشخص و معين و بدون ابهام بوده و در پاكت لاك و مهر تسليم شود. 
 
    - مدت قبول پيشنهادها
 
    - محل تسليم پيشنهادها
 
    - ميزان سپرده شركت در فراخوان به طور مقطوع كه به صورت نقد به حساب سپرده شهرداري در بانك تحويل و رسيد ان به ضميمه پيشنهاد تسليم شود.
 
    - ميزان تضميم حسن انجام معامله و ترتيب دريافت و استرداد آن
 
    - حداكثر مدتي كه براي بررسي پيشنهادها و تشخيص برنده فراخوان و ابلاغ به برنده ضرورت دارد.
 
    - روز و ساعت و محل قرائت پيشنهادها و همچنين مجاز بودن حضور پيشنهاد دهنده گان با نمايندگان آن ها در هيات عالي
 
    - محل توزيع يا فروش نقشه ها و برگ شرايط و مشخصات در صورت لزوم
 
    - تصريح اين نكته كه شركت در فراخوان و دادن پيشنهاد به منزله قبول شرايط و تكليف هيات عالي ميباشد. 
 
 
 
 
 
تبصره 1:  
 
در صورتي كه شروط فراخوان كه طبق موارد فوق الذكر بايد در آگهي ذكر شود مفصل باشد و درج آن در روزنامه مستلزم هزينه زياد باشد، متقاضيان مي توانند با مراجعه به محل تعیین شده يا وب سايت (پورتال رسمی)، نسبت به اخذ اسناد و مدارك مورد نياز اقدام نموده و مصدق اسناد و مدارك دريافتي را به مدارك خود ضميمه و تسليم نمايند.
 
تبصره 2:  
 
کمیسیون کارشناسی مجاز نيست به پيشنهادهاي مبهم و مشروط و بدون سپرده و پيشنهاداتي كه بعد از انقضاي مدت مقرر در آگهي برسد، ترتيب اثر دهد، در اين صورت سپرده ها مسترد خواهد شد. 
 
تبصره 3: 
 
در صورتيكه در مدت مقرر، پيشنهادي نرسيده باشد هيأت عالي مي تواند از روش هاي ذيل نسبت به جذب سرمايه گذار اقدام نمايد:
 
    - شناسايي سرمايه گذار از طريق ترك تشريفات حداکثر به فاصله 3 ماه از زمان اتمام دريافت پيشنهادات فراخوان انجام یافته و معرفی آن به هيات عالي
 
    - تجديد فراخوان طي يك يا چند نوبت
 
    - اقدام از طريق فراخوان محدود مطابق شرايط مندرج در شيوه نامه 
 
 
 
ب : به روش فراخوان محدود براي كليه شهرداري ها كه با ارسال دعوتنامه خواهد بود.
 
فراخوان محدود به تصویب هیأت عالی تعيین می شود 0
 
حداکثر تعداد افراد جهت ارسال دعوتنامه سه نفر تعیین می شوند ، هیأت عالی می بایست در ارسال دعوتنامه، تاریخ تسکیل جلسه، بازگشائی پیشنهادات را قید نماید، بهرحال از تاریخ ارسال دعوتنامه تا اعلام نتیجه نباید از پانزده روز تجاوز نماید.
 
ج : ترك فراخوان 
 
در مواردي كه انجام طرح يا پروژه به روش هاي الف و ب به تشخيص و طبق گزارش توجيهي کمیسیون کارشناسی ميسر و به مصلحت نباشد در اين صورت با توجه به مبلغ مشاركت و آورده شهرداري و با رعايت فرایندی كه هيات عالي معين مي نمايد،  روش ترك فراخوان مورد استناد قرار مي گيرد.
 
تبصره 1:  
 
در سه روش فوق در خصوص آورده طرفين بدين شرح اقدام خواهد شد:
 
    - در حالت الف و ب چنانچه آورده شهرداري شامل زمين، هزينه هاي صدور پروانه و تغيير كاربري و ساير امتيازات باشد بهاي زمين بر اساس ارزيابي كارشناسي رسمي دادگستري بعنوان قيمت پايه در فراخوان اعلام خواهد شد و هزينه هاي صدور پروانه و تعيين كاربري طبق تعرفه مصوب و ساير امتيازات نيز بر اساس توافق تعيين مي گردد و هزينه هاي احداث توسط سرمايه گذار در قيمت هاي پيشنهادي مشخص خواهد شد . بعد از انتخاب سرمايه گذار نسبت سهم الشركه طرفین بر اساس آورده ها که به تصویب هيئت عالي خواهد رسيد تعیین می گردد، در این حالت انتقال مالکیت زمین و امتیازات بعد از هرمرحله با رعایت صرفه و صلاح شهرداری مقدور خواهد شد.
 
    - درحالت ج آورده شهرداری در خصوص هزینه های صدور پروانه و تغییر کاربری و سایر امتیازات مشابه بند يك تعیین خواهد شد، بهای زمین براساس قیمت روز تعیین شده توسط کارشناس رسمی دادگستری با حفظ مالکیت شهرداری و هزینه احداث نیز براساس توافق طرفین که به تصویب هیأت عالی رسیده باشد خواهد بود.
 
 
 
تبصره 2:  
 
درحالتی که آورده شهرداری فقط هزینه های صدور پروانه و تغییر کاربري و سايرامتيازات و آورده سرمایه گذار هزینه های انجام توافق بدون فراخوان بوده و هزینه های صدور پروانه و تغییر کاربری طبق تعرفه مصوب و سایر امتیازات و هزينه احداث براساس فهرست بها، چنانچه کار یا خدمت در فهرست بها پیش بینی و تعیین نشده باشد بهای عادله واحد کار يا خدمت مورد نظر واحد فنی با موافقت سرمایه گذار و تصویب هیأت عالی تعیین خواهد شد و بهای زمین براساس ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری تعیین شده و پس از تصویب هیأت عالی، نسبت سهم الشرکه طرفین از پروژه مشخص خواهد شد.
 
ماده 10. مفاد قرارداد  
 
موارد و نكات زير بايد در متن قراردادهاي سرمايه گذاري و مشاركت ذكر شده و رعايت شوند، ساير موارد تابع توافق و تفاهم طرفين قرارداد مي باشد: 
 
    - مشخصات طرفين قرارداد و اقامتگاه قانوني آنها
 
    - موضوع قرارداد و نحوه اجراي آن
 
    - مبلغ قرارداد،تعيين سهم طرفين و نحوه تقسيم منافع حاصل از قرارداد
 
    - مدت اجراي قرارداد، مراحل و زمانبندي آن 
 
    - تعهدات طرفين و امور و اقداماتي كه بر عهده هر يك از طرفين مي باشد.
 
    - تعيين طرف قرارداد به عنوان طرف متعهد در پرداخت كسورات قانوني از قبيل ماليات، عوارض و بيمه متعلقه به قرارداد. 
 
    - مالیات بر ارزش افزوده ناشی از قرارداد بر اساس میزان درصد درآمد هریک از طرفین می باشد.
 
    - خسارات ناشي از خودداري يا تاخير در انجام تعهدات و يا كاستي در انجام تعهدات براي هر يك از طرفين متعهد
 
    - شرايط فسخ قرارداد و فرآيند آن 
 
    - ميزان سپرده و نوع تضمين حسن انجام تعهدات به پيشنهاد امور سرمايه گذاري و تصويب كميسيون كارشناسي
 
    - ساير شرايط عمومي و شرایط اختصاصي مصوب در کمیسیون برای هر پروژه
 
 
 
   هرگونه موارد پيش بيني نشده در قراردادها ، تابع شرايط عمومي پيمان خواهد بود 
 
ماده 11. روش اجرا و نظارت
 
بمنظور انجام نظارت مالی و فنی عالیه بر پروژه ها با استفاده از كارشناسان شهرداری و یا سایر کارشناسان خبره خارج از شهرداری به پیشنهاد کمیسیون و با  انتخاب هیات عالی کارگروه نظارت  به تعداد حداقل سه و حداکثر پنج نفر  انتخاب و معرفی می گردد.
 
تبصره : 
 
حداقل یک و حداکثر دو نفر معتمد سرمایه گذاران از طریق معرفی نهادهاي مردمي بخش خصوصي (NGO  مربوطه) که با تایید شهردار انتخاب می گردد ، در کارگروه نظارت حضور خواهد داشت.
 
ماده 12. وظایف مدیریت سرمایه گذاری و مشاركت
 
    - تهيه اطلس جامع سرمايه گذاري و مشاركت از طريق مشاور ذيصلاح. 
 
    - تهیه بسته مشاركتي حاوی طرحها و پروژه های سرمایهگذاری همراه با اطلاعات جامع فني و اقتصادي  برای ایجاد فرصتهای سرمایه گذاری و اطلاع رسانی برای جذب سرمایه گذار با مشارکت یا واگذاری به بخش خصوصی خارج از مجموعه شهرداری و یا مراکز پژوهشی. 
 
    - اخذ مجوز لازم جهت انعقاد قراردادهاي سرمايه گذاري و رفع موانع اداري براي تسريع در اجراي طرحهاي سرمايه گذاري و مشاركتي و پيگيري كليه تعهداتي كه شهرداري مطابق با قرارداد بعهده گرفته است .
 
    - ایجاد زمینه و بستر مناسب برای ترغيب و تشويق سرمایه گذاری و پيشنهاد اعطای تسهیلات و امکانات کافی از طرف شهرداری.
 
    - ايجاد هماهنگي با مناطق و سازمانها و شركتهاي وابسته و واحدهاي تابعه شهرداري.
 
    - ابلاغ مصوبات هيات عالی و پیگیری نحوه اجرای آنها.
 
    - تهیه گزارش های دوره ای سه ماهه از روند امور سرمايهگذاري شهرداري  شامل اقدامات ، فرصت ها، تهدیدهاو آسیب شناسی و ارائه آن به شهردار.
 
    - انجام بازاريابي  براي جذب سرمايه گذاران و معرفي طرحهامستقیما و نیز با انعقاد قرارداد بازاریابی با اشخاص حقیقی و حقوقی .
 
    - اخذ گزارش عملكرد امور سرمايهگذاري از کمیسیون، مناطق و واحدهای تابع شهرداري.
 
    - برگزاري همايش ها و نمايشگاههاي ملي و بين المللي در داخل و خارج از كشور در راستاي بازاريابي پروژه هاي سرمايه گذاري .
 
    - انتشار فراخوان براساس مجوز هئيت عالي سرمايه گذاري.
 
    - استفاده از آخرين متدها و روش هاي اطلاع رساني جهت معرفي فرصتها و پروژه هاي سرمايه گذاري .
 
    - آموزش و پژوهش و مطالعات در حوزه فرمولاسيون ، فرآيندها و فرهنگ سازي سرمایه گذاری.
 
 
 
ماده 13. شهرداري موظف است گزارش عملكرد سالانه امور سرمايه گذاري و همچنين بسته و فرصت هاي سرمايه گذاري را به فراخور نياز به وزارت كشور( سازمان شهرداري ها و دهياري ها ) تهيه و ارسال نمايد. 
 
ماده 14. اين شيوه نامه در 14 ماده پس از ابلاغ توسط وزارت كشور و تصويب شوراي اسلامي شهر براي شهرداري لازم الاجرا خواهد بود.
اين شيوه نامه در جلسه 369 مورخ 91/5/27 شوراي اسلامي شهر خرم آباد به تصويب رسيد.